Translate

tisdag 19 februari 2013

Fejk i Familjen annorlunda

Familjen annorlunda (programmet som handlar om helt vanliga 8-10 barnsfamiljer) är ett mycket uppskattat TV-program i vår familj. Det finns två möjliga anledningar till detta. Med fem egna ungar kan man  hävda att vi är lite av Familjen annorlunda wannabes. Även om vi inte spelar i samma division som de familjer som syns på TV är det kul att studera hur proffsen gör. Den andra möjliga förklaringen är att familjerna på TV får mig och hustrun att känna oss helt normala. Ni har möjlighet att rösta på min blogg om vilket alternativ ni tror mest på.

Mitt blogginlägg handlar om ett dramaturgisk knep som jag tycker mig har observerat i just detta program. Alla bra berättelserbehöver en konflikt  och kan man inte hitta den i vardagslivets vanliga små bestyr får man skapa dem. För några år sedan kom produktionsbolaget som gör Familjen annorlunda på den fantastiska idéen att föreslå en åttabarnsfamilj med tre tvillingpar under sju år att åka till ett badhus i ett av programmen. Jag kan liksom höra dialogen i mitt inre:

- Vad säger ni, vore det inte roligt att ta med hela familjen och åka och bada?
- Jag vet inte. Barnen är ju inte så stora och de kan ju inte simma.
- Men kan inte de äldre barnen hjälpa till? Det blir jätteroligt. Vi står för skjuts och alla inträdeskostnader.
- Ja, jag vet inte.Kanske... ok då, vi gör väl ett försök. Ska vi ta badhuset i Farsta?
- Oh nej! Här ska det slås på stort. Äventyrsbadet Sydpolen i Södertälje. Det blir bra TV.

Och bra TV blev det. Ungarna höll ju nästan på att drukna. Efter det tog produktionsbolaget och lugnade ner sig några hekto. Men någon form av stressmoment måste man lyfta in. Varför inte föreslå familjerna att åka och handla? Vilket familjerna i denna veckas program mycket riktigt gjorde. Nu frågar sig säkert vän av ordningen: Hur kan du veta att det var produktionsbolaget som ville att de skulle åka? Det kanske var deras eget beslut? Svaret är enkelt. Ingen småbarnsförälder tar med sig sina barn och storhandlar om man inte absolut måste! Det spelar ingen roll hur få eller hur många barn du har, kan man undvika stressen som uppstår när barnen är med och storhandlar så gör man det. Nu var visserligen hustrun iväg och handlade med alla fem, plus ett bonusbarn  häromdagen och det gick förstås alldeles utmärkt, men jag vidhåller ändå min ståndpunkt att jag tror att det hela var riggat.

2 kommentarer:

  1. Instämmer! Ingen förälder uppskattar stressen då den älskade sonen/dottern förvandlas till en ha-galen gaphals inför ögonen på övriga butiksbesökare!

    För övrigt röstar jag på att ni ser på programmet för att känna er rätt normala! :-)

    SvaraRadera
  2. Har aldrig tänkt på er annat än normala! Fortsätt att titta på programmet så ni också känner så, normala alltså.
    Man åker helst och handrar själv, i lugn och ro!

    SvaraRadera