Translate

söndag 10 februari 2013

Tecken på att man är en stor familj - tecken 3

Enligt SCB har en procent av Sveriges barnfamiljer fem barn eller fler. Under våren kommer jag lite då och då dela med mig av mina iakttagelser rörande denna familjegruppp. Min egen lilla Familjen
annorlunda light skulle man kunna säga.

Det tredje tecknet på att man är en stor familj är att det då och då händer att människor stannar upp och räknar hur många barn man har med sig. I Sälen förra året, när vi åt vår matsäck, var det en liten kille vid samma bord som vi som var tvungen att kontrollräkna både en och två gånger för att verifiera att det verkligen var fem barn som satt brevid honom. När Mathilda och barnen var nere på Astrid Lindgrens värld  några månader senare var det dags igen. Två pensionärspar diskuterade,  tämligen högljutt,  huruvida den stackars kvinnan, det vill säga Mathilda, verkligen hade fem barn att ta hand om.

1 kommentar:

  1. Jag tror att de flesta är ganska förundrade att det finns de som faktiskt orkar med att ha fler barn än de man själv har... För mig är det helt tillräckligt med två barn! ;-)
    Men visst klarar man mer än man tror, och det märker man då man har tillfälle att testa (händer ju att jag har mina tre brorsbarn ibland). Det jag däremot inte tror att jag skulle palla är vardagslogistiken - skjutsa, hämta, lämna, gympapåsar, matsäckar o.s.v. Tycker livet är tillräckligt hektiskt som det är.
    /Karin

    SvaraRadera