Translate

fredag 22 mars 2013

Vad är du tacksam för?

För många, många år sedan var jag och hustrun och hälsade på mina vänner i USA. På en av våra resor gjorde vi ett besök på en outlet och jag köpte en liten bok för 99 cent som handlade om några av Jesu liknelser. I denna mycket läsvärd bok berättar författaren på första kapitlets första sida om hur han under ett flygresa läser en tidningsartikel. I den artikeln berättas det om en investering, en investering som författaren tackat nej till en tid innan, som gett en mycket bra avkastning på väldigt kort tid. I den stunden reagerade han på precis samma sätt som jag tror att du och jag skulle ha gjort - han kände en väldigt stor besvikelse över den missade möjligheten. Efter en stunds inre ältande tog han fram en tom A-4 sida och vek det på ledden. På vänstra halvan skrev han: Saker jag ångrar, på den högra skrev han Saker jag är tacksam för. Sedan började han skriva. När han var klar var det några få saker nedskrivna på den vänstra sidan medan den högra sidan var fullklottrad av stora och små glädjeämnen. (För den som läst redovisningsekonomi skulle man kanske kalla detta för att en tacksamhetens balansräkning.)

Jag har provat att göra samma sak emellanåt och brukar ganska snart inse att de där sakerna som jag går runt och grämer mig över bleknar i jämförelse med alla de saker som jag har att vara tacksam för. Dessutom brukar det vara en utmärkt aktivitet att göra när man känner hur jämförelsens förbannelse kommer krypande. På något sätt är det som tacksamhet hjälper oss att hålla balansen på livets väg.

1 kommentar:

  1. Visst är det lätt att bara se det negativa i livet! Vi behöver nog ständigt öva oss i positivt tänkande... Att vara nöjd med det vi har. Att vara tacksam för allt vi fått uppleva. Att njuta av stunden. Att leva i nuet.

    SvaraRadera