Translate

lördag 2 november 2013

Skänk en bok - ge framtidshopp

En gång i tiden var böcker en oerhört viktig del av mitt liv. När hustrun insisterade på att 11 sidor i telefonkatalogen inte hade rätt och drev igenom att vi skulle byta efternamn från Andersson så var valet av Bokenblom ganska givet. Mathilda fyllde hemmet med vackra blommor och min boksamling växte för varje år som gick.
I takt med att familjen har vuxit har dock mitt läsande minskat och därmed även mina bokinköp. För några år sedan gjorde jag mig av med hälften av mitt bokbestånd. 400 böcker åkte iväg till Bra och begagnat och några hundra andra slängdes i pappersåtervinningen.
Nyligen gjorde jag det igen. Huset vi bor i behöver fler rum för att vi ska ha utrymme att ta emot en pojke eller flicka som behöver ett nytt hem. Därmed rök de sista fem bokhyllorna (är det någon som behöver fem stycken Billy-bokhyllor så är det bara att höra av sig). Hundratals böcker flyttas ner till ett av förråden i källaren och i den flytten beslutade jag mig för att låta 150 böcker i alla möjliga genres få hitta nya hem.
På julmarknaden i kyrkan kommer jag ha en bokhylla med böcker där hugade bokläsare kommer kunna göra ett kap och där behållningen går till utvecklingen av Hannaskolan i Loki i norra Kenya. En dröm är att skolan i denna fattiga del av Kenya skulle ha ett eget bibliotek. De pengar som generöst skänktes på min födelsedag i augusti gick till bokhyllor. Nu är det dags att börja fylla dem med böcker tycker jag.
Jag tror att några av läsarna i av denna blogg också har några böcker som mest står och samlar damm i bokhyllan. Vore det inte roligt om vi gjorde gemensam sak och fyllde bokhyllan på julmarknaden med bra litteratur och samtidigt möjliggör för barn i en fattig del av Afrika att få en bättre framtid. Hör gärna av dig till mig i så fall. Alla bidrag är välkomna.

1 kommentar:

  1. Jag kan försöka ta med mig några till vår gemensamma vän på Hertig Karls Allé, så får ni hämta där. Men det blir inte många... för det är långt att släpa på tåg. Får se vad jag orkar, men några ska det kunna bli. Klart man vill vara med på en sådan viktig sak!

    SvaraRadera